Τι είναι τα Νιτρικά, που περιέχονται & γιατί είναι τόσο σημαντικά στην μείωση της Αρτηριακής Πίεσης? 🤔

✔️Αποδεικνύεται ότι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι εξαιρετικές πηγές ενός μικρού μορίου που ονομάζεται νιτρικό (NO3-). Το νιτρικό αποτελεί το βήμα εκκίνησης για έναν από τους κύριους τρόπους με τους οποίους το σώμα μπορεί να πάρει το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟ), ένα μικρό αλλά ισχυρό μόριο σηματοδότησης που χαλαρώνει τα αιμοφόρα αγγεία και βελτιώνει τη ροή του αίματος. ⁣


⭕Μηχανισμός:⁣

📍Παραδόξως, η πορεία παραγωγής ΝΟ περιλαμβάνει το σάλιο. Μετά την κατάποση τροφών που περιέχουν νιτρικά, το έντερο αποικοδομεί τα τρόφιμα και τα νιτρικά εκκρίνονται στο σάλιο, όπου διάφορα βακτήρια μετατρέπουν το νιτρικό (ΝΟ3-) σε νιτρώδες (ΝΟ2-). Στη συνέχεια, τα νιτρώδη μετατρέπονται στο δραστικό μόριο ΝΟ σε όλους τους ιστούς του σώματος από μια ευρεία ποικιλία ενώσεων.⁣

📍Το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟ) συντίθεται και με άλλους τρόπους στον οργανισμό, αλλά ο παραπάνω τρόπος δεν απαιτεί την δράση του ενζύμου eNOS, που ‘δουλεύει καλύτερα’ σε προληπτική βάση & δεν επαρκεί σε συνθήκες μεγάλης πίεσης (π.χ. υπερβολική πρόσληψη αλατιού από την διατροφή).⁣

📍Οι καλύτερες πηγές νιτρικών, λοιπόν, είναι το παντζάρι, το μαρούλι, η ρόκα, το σέσκουλο, το σπανάκι, ο βασιλικός, ο κόλιανδρος και άλλα λιγότερο γνωστά λαχανικά όπως το ραβέντι. ⁣

📍Τέλος, λόγω της ισχύος, της αξιοπιστίας και της ασφάλειας, τα νιτρικά από χυμό παντζαριού έχουν δοκιμαστεί σε διάφορες κλινικές δοκιμές, με αξιόλογα ευρήματα όσο αναφορά την μείωση της αρτηριακής πίεσης.⁣

Πηγή:
Inorganic Nitrate and Beetroot Juice Supplementation Reduces Blood Pressure in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis, Mario Siervo et. al. 2013

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *